28 دسامبر 2023- یک مطالعه ی مشاهده‌ای اخیر نتایج مثبتی را در رابطه با درمان ترکیبی یک مهارکننده ی کوترانسپورتر سدیم-گلوکز-2، داپاگلیفلوزین و یک آگونیست گیرنده پپتید  شبه گلوکاگون1، سماگلوتید در مدیریت دیابت نوع 2 نشان داد. این داروها به طور جداگانه اثربخشی خوبی را در کنترل قند خون، کاهش وزن، کاهش فشار خون و کاهش خطر نارسایی کلیوی و قلبی نشان داده اند. یافته های این مطالعه در Pharmacological Research منتشر شد.

در این مطالعه که در 11 مرکز دیابت در لومباردیای ایتالیا انجام شد، داده های 1335 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 تجزیه و تحلیل گردید. از این تعداد، 443 نفر داپاگلیفلوزین را به تنهایی دریافت کردند، در حالی که 892 نفر تحت درمان ترکیبی داپاگلیفلوزین و سماگلوتید خوراکی، قرار گرفتند. پس از یک دوره پیگیری 6 ماهه، نتایج به طور دقیق برای تغییرات در پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

یافته های این پژوهش عبارتند از:

· در هر دو گروه، کنترل گلیکومتابولیک بهبود یافت، گروه درمان ترکیبی کاهش قابل توجهی را در هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) به میزان 1.2% در مقایسه با کاهش 0.5 درصدی در گروه داپاگلیفلوزین به تنهایی، نشان داد.

· بیش از کنترل قند خون، تغییرات مثبت قابل توجهی در شاخص توده بدنی، گلوکز پلاسمای ناشتا، فشار خون، کلسترول تام،LDL  و نسبت آلبومین به کراتینین مشاهده شد. همچنین 55 درصد از بیماران گروه درمان ترکیبی به سطح HbA1c تقریباً نرمال، دست یافتند.

این نتایج کارآیی هر یک از این داروها را به تنهایی برجسته کرد، و همچنین بر مزایای عمده ی حاصل از ترکیب آنها تأکید نمود. کاوش و اعتبار سنجی بیشتر برای توضیح درک نتایج حاصله مورد نیاز است زیرا این مطالعه نتایج امیدوار کننده ای را برای مداخلات قوی تر و شخصی تر برای رمیسیون دیابت(دستیابی به قند خون طبیعی) ارائه کرد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/dapagliflozin-with-semaglutide-combo-may-help-induce-pharmacological-remission-of-type-2-diabetes-122233